Tingeltangel

onsdag den 27. november 2013

Dengang jeg var barn!

Dengang jeg var barn (når man kan sige sådan, så er man begyndt at blive gammel...), der læste man bøger om "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved", "Totte", "Lotte", "Emil fra Lønneberg", "Pippi Langstrømpe", "Snøvsen" og sådan noget, dengang var det hyggeligt at læse bøger. Jeg kan huske, jeg så frem til at få læst godnathistorier, for det var jo gode fortællinger.
I dag er det åbenbart ikke den slags bøger, der præger landskabet og bogreolerne, i dag ser det meget anderledes ud. I får lige et lille kig:







Som I kan se, er det helt andre emner, der optager læsningen hjemme. Kan godt se det smarte i at lave emnerne forståelige for de mindste, men synes også, det er foruroligende, at det ser sådan ud. Det fortæller bare lidt om udviklingen i samfundet, at man ligefrem er nødt til at lave bøger om den slags. Altså dengang jeg var barn, kunne man ikke finde den slags bøger, der var det vildeste, man kunne læse, hvordan Totte bagte kage, eller hvordan Lotte passede sin lillebror. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar