Tingeltangel

fredag den 7. september 2012

Dansker?

Jeg har lige taget indfødsretsprøven, testen man altså skal bestå, for at kunne blive dansk statsborger.
Det er lidt svært for mig at se, hvordan det at svare på 40 spørgsmål, og score over 32 point, på 45 minutter, kan give en lov til at blive "dansker". Spørgsmålene handler i største omfang om folketinget, fordi det at man kender til folketinget afgør, om man kan få lov til at bo her? Er de ikke lidt selvglade i det der ministerium for børn og undervisning? Hvorfor i alverden stiller de ikke spørgsmål til det der gør os danske, såsom: "hvad er det mest ordinære at spise juleaften", "Hvilke farver har Dannebrog" eller "hvor ofte dukker der en ny sag op om incest her i Danmark"? Ikke alt det der selvfede bavl fra regeringens side!

Jeg har lige taget testen, for at se, om jeg er havnet i det rigtige land, og gudskelov og tak, det er jeg. Jeg tænker, kan man egentlig godt blive boende i landet, hvis man som "indfødt" dansker ikke kan bestå testen. Ja jeg tænker, at vilkårene jo være de samme for alle, så hvad ville regeringen gøre, hvis de opdagede, hvor mange "danskere" der ikke kan bestå testen? Ville de smide os ud? Det kan de jo sådan set ikke, for det her land er vores hjem, de kan jo ikke sende os i eksil, bare fordi man ikke ved, hvordan de arbejder i regeringen... nej, den går sgu ikke! De ville jo nok være nødt til at indse, at problemet opstår i undervisningen i samfundsfag, og ja, så er der nok ikke så meget at gøre... De er nok nødt til at promovere dem selv, men det har de sikkert heller ikke noget problem med!

Tag testen, kan du blive dansker?
Kan du blive dansker?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar