Tingeltangel

onsdag den 29. maj 2013

Der er noget galt i Danmark!

Der er noget galt. Noget med vores uddannelsessystem! Okay, det er I måske godt klar over, men er I klar over det her?
En gang om ugen underviser jeg en 8-klasses elev i dansk, og hygger mig virkelig med det, føler mig sådan rigtig i mit es, når jeg sådan forbereder mig, og underviser (hvilket er ganske heldigt, da jeg er i fuld gang med at uddanne mig til gymnasielærer). I dag har vi så haft diktat, en jeg fandt på nettet, som lærere kan bruge, hvilket jo er rigtig fint, en diktat er altid god, hvis man vil forbedre sin retskrivning. Det var dog ikke helt så godt, som det lyder til at være (okay, det er måske kun godt, hvis man er sprognørd, eller interesserer dig for den slags :b), for da jeg skrev teksten ned på papir opdagede jeg noget alvorligt (var jeg nødt til, for min printer var løbet tør for blæk - FIRE sider! Alligevel rimelig godt gået, jeg har to computere og to printere, og intet af det fungerer, som det skal!)! Det jeg opdagede, var en diktat propfuld af fejl, der hvor teksten skulle være rigtig!!! Vi snakker altså om en tekst, der guider folkeskoleelever i, hvordan man staver, og så gør den det forkert! Jeg var forarvet! Det der primært var fejl i, var for/får og sammensatte ord - altså helt ærligt, det er jo paratviden for lærere!!
Jeg kan slet ikke forstå, hvordan sådan noget kan foregå. I Danmark går vi så meget op i uddannelsessystemet, og der er megen snak om, at de unge ikke kan stave, men ærligt talt, der kan jeg sgu godt forstå, de bliver jo vildledt hele tiden!

Det værste er, at man ikke rigtig kan gøre noget... Jeg vil da godt nok, når jeg engang bliver lærer, sørge for, at mine elever ved, hvad der er rigtigt og forkert, men det er jo rimelig ligegyldigt, hvis jeg er den eneste, der arbejder sådan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar